kwi 18. 2016
Zakupy w Amazonie to prosta i przyjemna rzecz, a przede wszystkim - wygodna. Często to także sporo tańsza alternatywa dla polskich sklepów, zwłaszcza w czasie promocji lub wyprzedaży. W kwestii zakupów w tym zagranicznym sklepie narosło wiele legend i plotek, które postaram się wyjaśnić, wraz z przedstawieniem całej drogi zamawiania, dzięki czemu nawet nie znając języka angielskiego bezproblemowo zamówicie wybrane przez was produkty.
1. Zakładanie konta.
Istotną rzeczą jest fakt, że rejestrując konto w sklepie Amazon np. w brytyjskim oddziale sklepu - z tego samego konta skorzystasz także w oddziałach sklepu w innych krajach m.in.: Niemczech, Hiszpanii czy USA (dzięki czemu nie będziemy musieli raz jeszcze dokonywać rejestracji, dodawać adresów dostawy czy kart płatniczych).
Najłatwiej konto założyć oczywiście w brytyjskim lub amerykańskim oddziale sklepu (amazon.co.uk lub amazon.com), jeśli jednak znacie inne języki obce, nie ma większego znaczenia gdzie założycie swoje konto. Sam będę opierał się na brytyjskim sklepie, jednak zasada zakupów jest identyczna w Niemczech, czy Francji.




2. Proces zakupu.
W momencie kiedy mamy: założone konto, uzupełniony adres dostaw oraz dodaną kartę płatniczą, to nie pozostaje nam nic innego niż zakupy! Jeśli interesuje nas konkretny przedmiot, który chcemy znaleźć w sklepie to wyszukiwaną frazę musimy wprowadzić w wyszukiwarce, która znajduje się zawsze w górnej części strony.
Załóżmy przykładowo, że interesuje nas konkretny produkt, w typ wypadku dajmy na to dysk SSD amazon.co.uk/San…HVQ






3. Krótkie FAQ
Pytania z odpowiedziami, które nasuwają się większości z was, na które natrafiliśmy w komentarzach:
Lista sklepów europejskich, które w wysyłają do Polski:
Inne istotne dla nas sklepy, które wysyłają część zamówień do Polski to:
1. Zakładanie konta.
Istotną rzeczą jest fakt, że rejestrując konto w sklepie Amazon np. w brytyjskim oddziale sklepu - z tego samego konta skorzystasz także w oddziałach sklepu w innych krajach m.in.: Niemczech, Hiszpanii czy USA (dzięki czemu nie będziemy musieli raz jeszcze dokonywać rejestracji, dodawać adresów dostawy czy kart płatniczych).
Najłatwiej konto założyć oczywiście w brytyjskim lub amerykańskim oddziale sklepu (amazon.co.uk lub amazon.com), jeśli jednak znacie inne języki obce, nie ma większego znaczenia gdzie założycie swoje konto. Sam będę opierał się na brytyjskim sklepie, jednak zasada zakupów jest identyczna w Niemczech, czy Francji.
- Wchodzimy na amazon.co.uk, a następnie na stronie głównej szukamy w prawym górnym rogu tekstu ''Your Account'' i klikamy w odnośnik "New customer? Start here".
- W kolejnym etapie należy wpisać swoje: imię i nazwisko, adres mailowy oraz hasło, które będą służyły do logowania się w sklepie. Po wypełnieniu pól pozostaje nam stworzyć konto klikając w przycisk ''Create you Amazon account''.

- Następnie uzupełniamy konto o swój adres oraz kartę płatniczą.

- Dodajemy swój adres, który będzie także wykorzystywany jako domyślny adres dostawy.


- Dodajemy dane karty płatniczej, z której będziemy korzystać w sklepie. Warto uzupełnić wszystko na początku - przyspiesza to później zakupy kilkukrotnie (można wtedy cały proces skrócić tylko do jednego kliknięcia).
2. Proces zakupu.
W momencie kiedy mamy: założone konto, uzupełniony adres dostaw oraz dodaną kartę płatniczą, to nie pozostaje nam nic innego niż zakupy! Jeśli interesuje nas konkretny przedmiot, który chcemy znaleźć w sklepie to wyszukiwaną frazę musimy wprowadzić w wyszukiwarce, która znajduje się zawsze w górnej części strony.
Załóżmy przykładowo, że interesuje nas konkretny produkt, w typ wypadku dajmy na to dysk SSD amazon.co.uk/San…HVQ
- Aby dokonać zakupu należy dodać przedmiot do koszyka klikając w przycisk po prawej stronie.

- Kliknąć przycisk ''Proceed to checkout'', który rozpocznie finalizację zakupu.

- W następnym oknie wybieramy dodany przez nas adres dostawy.

- Wybieramy formę dostawy (polecam Standard Delivery – najtańsza) oraz klikamy ''Continue''.

- Zaznaczamy jedną z dodanych przez nas kart płatniczych. Jest to przedostatni etap zamówienia - w dalszym ciągu nie jest wiążący!

- Dopiero kolejny, ostatni już etap jest wiążący i powoduje zamówienie naszego towaru. Istotnym jest żeby NIE ZAZNACZAĆ płatności w złotówkach - płacimy w walucie w jakiej jest obsługiwany sklep, w tym wypadku są to Funty Szterlingi (nawet jeśli nie mamy karty walutowej). Kliknięcie ''Pay…'' spowoduje zamówienie towaru.

3. Krótkie FAQ
Pytania z odpowiedziami, które nasuwają się większości z was, na które natrafiliśmy w komentarzach:
- Dlaczego nie płacimy w złotówkach? - ponieważ kurs naszej waluty w Amazonie jest dosłownie i w przenośni bandycki. Dużo lepszą opcją jest pozostawienie płatności w walucie w której sklep jest obsługiwany i pozwolenie bankowi oraz firmie wydającej kartę na przewalutowanie. Różnica na naszą korzyść jest znaczna (kilkanaście do nawet kilkudziesięciu groszy na każdej jednostce waluty).
- Jak najlepiej płacić? - wielu z was pewnie posiada konta walutowe z kartami płatniczymi. To właśnie najlepsza możliwa opcja płatności w dowolnym sklepie Amazonu. Wiele banków oferuje darmowe konta walutowe, jednak często należy płacić za wydanie oraz utrzymanie karty. Pozwala to na późniejsze kupno walut w Walutomacie, Cinkciarzu czy Kantorze Online Alior Banku. Jeśli zakup jest jednorazowy, nie bójcie się zapłacić swoją kartą do konta w złotówkach. Różnica jest nieduża i znacząca jedynie dla nałogowych zakupoholików.
- Jak zostanie dostarczona moja paczka? - Amazon na terenie Polski dostarcz paczki za pośrednictwem przesyłek kurierskich DHL (to właśnie ta opcja Standard Delivery, którą zalecałem zaznaczyć). Przesyłkę możemy śledzić na bieżąco od magazynu sklepu, aż pod nasze drzwi za pomocą strony sklepu lub strony firmy kurierskiej.
- Ile kosztuje dostawa? - koszt wysyłki zawsze podany jest w ostatnim etapie zamówienia (w chwili kiedy klikamy przycisk „Pay...”, wysyłka jest osobno wyszczególniona). Przykładowo za wysyłkę jednej gry z brytyjskiego Amazonu zapłacimy około 2-4 GBP czyli od 11 do 22zł. Podobne ceny obowiązują także za dostawę z Hiszpanii czy Włoch. Koszt wysyłki sprzętu elektronicznego waha się średnio od 30zł do 100zł. Warto zwrócić uwagę na zakupy w niemieckim Amazonie (amazon.de) ponieważ dostawa w przypadku zakupów za minimum 39€ jest DARMOWA.
- Jak długo będę czekał na dostawę? - sklep zawsze podaje szacunkowy czas, kiedy otrzymamy przesyłkę. Jeśli towar jest na stanie, nie trwa to zazwyczaj dłużej niż 3-5 dni. Sprawa komplikuje się dopiero kiedy magazyn czeka na dostawę, wtedy podawany jest zakres dat, szacowany na podstawie tego kiedy przyjdzie dostawa. Pieniądze pobierane są z naszej karty dopiero w momencie wysyłki!
- Czy cena jest ostateczna? Czy zostanie doliczone cło? - cena podawana w ostatnim etapie zamówienia przez Amazon jest ostateczna. W przypadku zakupów na terenie Unii Europejskiej (a więc z Hiszpanii, Włoch czy Niemiec itp.) doliczana na końcowym etapie jest różnica (1-3%) w stawkach VAT pomiędzy Polską, a krajem, w którym zamawiamy. Jednak przy odbiorze paczki nie będziemy musieli płacić żadnego CŁA lub podatku VAT 23%, tak jak może się przytrafić w przypadku zakupów z Chin. To niestety bzdura powtarzana w internecie.
- Zamówienia z USA lub Kanady - Amazon już przy zakupie pobiera od nas wszystkie opłaty celne, czy podatek VAT, dzięki czemu finalną cenę przedmiotu wraz ze wszystkimi opłatami w kraju znamy jeszcze przed zamówieniem. Teoretycznie jeśli nasza paczka w Polsce przejdzie bez dodatkowych opłat, można starać się o zwrot tych środków od sklepu, jednak osobiście nigdy mi się to nie udało.
- Co z gwarancją? - wszystkie przedmioty zakupione przez Amazon objęte są standardową gwarancją producentów. Są dwa sposoby na jej egzekwowanie: można zwrócić się bezpośrednio do serwisu danej marki (jeśli sprzęt objęty jest gwarancją międzynarodową) lub do konsultantów Amazonu. Wyślą na koszt sklepu kuriera, który odbierze od nas sprzęt do naprawy (korzystałem kilkukrotnie, hitem było to jak czytnik e-booków został mi dostarczony po naprawie gwarancyjnej w czasie wakacji w Azji – sklep wie jak dbać o klienta
- Co ze zwrotami? - zakupiony przez nas przedmiot w niezmienionym stanie możemy zwrócić, jeśli np. pomyliliśmy się, czy rozmiar np. obuwia nam nie odpowiada - jednak na nasz koszt (w tej chwili adres zwrotny to w większości przypadków centra logistyczne w kraju, także przesyłka nie jest droga).
- Sorry, we can't deliver this item to Poland – Amazon to nie tylko sklep, ale również platforma sprzedażowa (coś jak nasze Allegro), dla mniejszych sprzedawców. Może się okazać, że dany przedmiot nie jest sprzedawany bezpośrednio przez amerykańskiego giganta, tylko przez mniejszy sklep, który nie wysyła do Polski. Część sprzedawców jednak otwiera się na nasz rynek, należy jednak być uważnym w kwestii kosztów dostawy (te mogą być dużo wyższe niż w przypadku zamówień z magazynów Amazonu).
Lista sklepów europejskich, które w wysyłają do Polski:
- amazon.fr – Amazon francuski
- amazon.es – Amazon hiszpański
- amazon.de – Amazon niemiecki (istnieje także angielska wersją językowa sklepu!)
- amazon.co.uk – Amazon brytyjski
- amazon.it – Amazon włoski
Inne istotne dla nas sklepy, które wysyłają część zamówień do Polski to:
- amazon.com – Amazon amerykański
- amazon.jp – Amazon japoński
- amazon.ca – Amazon kanadyjski
Aktualizacje społecznościowe
Dyskusje
107 Komentarzy